Perhubungan Antara Kerajaan Aceh Dengan Semenanjung Tanah Melayu:
Satu Tinjauan Sejarah Disekitar Abad Ke–16 Hingga Abad Ke–17 Masehi.
Oleh:
Fadhullah bin Jamil
Pust Pemgajian Islam Kemanusiaan,
Universiti Sains Malaysia,
Pulau Pinang, Malaysia
Mukaddimah :
Sejak berabad – abad perhubungan telah terjalin antara Aceh
yang terletak di bahagian utara Sumatera,
Indonesia
dengan Semenanjung Tanah Melayu (Malaysia Barat). Namun demikian, bukti –
bukti sejarah menunjukkan bahwa kedua –
dua wilayah ini telah mempunyai hubungan yang lebih erat dan berkesan, dan
kadangkalanya trajis, di sekitar abad ke –16 hingga ke –17 Masehi, yakni dikala
Aceh sedang terkenal sebagai sebuah kuasa Islam
yang besar lagi gagah di Nusantara dan imperialisme Barat sedang giat
mengancam Kerajaan – kerajaan Islam di seluruh kawasan tersebut. Oleh itu, bagi
menilaikan perhubungan antara Kerajaan Aceh dan Semenanjung Tanah Melayu adalah
sesuai sekali jika kita mengkaji tentang perkembangan – perkembangan yang
berlaku di masa – masa ini akibat dari interaksi politik, ekonomi maupun agama
di sekitar Selat Melaka, tanpa melupai akan peranan para penjajah Barat dalam
mewarnakan suasana yang wujud itu. Ekoran dari itu, kita perlu juga mengkaji
tentang motif yang tersirat disebalik perhubungan antara dua wilayah itu,
bentuk – bentuk perhubungan yang ada dan kesan – kesan yang timbul kemudiannya,
samada positif atau negatif.
Kelahiran dan
pengukuhan Kerajaan Aceh Darussalam
Kerajaan Aceh yang di maksudkan dalam perbincangan ini ialah
sebuah Kerajaan Islam yang diasaskan oleh Sultan “Ali Mughayat Syah. Melalui
usahanya yang gigih, baginda telah mencantumkan Aceh Besar[1] dengan Daya,
sebuah kerajaan di kawasan Aceh Barat, pada tahun 1520 M[2]. Ini diikuti pula
dengan penaklukan keatas Pidie (Pedir) pada tahun 1521M dan Pasai serta Aru
pada 1524 M. Sejak tertakluknya daerah – daerah ini, maka terbentuklah sebuah
kerajaan yang merdeka lagi berdaulat dikenali seterusnya sebagai Kerajaan Aceh
Darussalam.
Malangnya, Sultan ’Ali Mughayat Syah, tak sempat memerintah
lebih lama, dalam jangka masa satu dekat itu, baginda telah berjaya membebaskan seluruh bumi Aceh
dari cengkaman penjajahan Portugis. Disamping itu, bagi mengimbangi kefanatikan
conquistador Portugis, baginda meniupkan semangat jihad yang membara disanubari
rakyat Aceh dengan memperhebatkan pengajaran Islam di seluruh wilayah
pemerintahannya.
Dasar meluas dan memperkukuhkan Kerajaan Aceh serta
memerangi penjajah atas nama Islam, yang diasaskan oleh Baginda itu telah
menjadi ikutan kepada beberapa orang sultan selepasnya. Menurut catatan
sejarah, timur maupun barat, dasar ini telah sampai kepuncaknya di zaman Sultan
Iskandar Muda ( 1607 – 1636 ) yang terkenal dengan sikap militannya.
Kerajaan Aceh Darussalam dan Semenanjung Tanah Melayu
dari 1537 – 1604 M
Dalam proses meluas dan memperkukuhkan wilayahnya serta
memerangi pihak Portugis, yang berpengkalaln di Melaka sejak 1511M[3], kerajaan
Aceh tak dapat tidak telah bertembung dengan kerajaan – kerajaan di Semenanjung
Tanah Melayu ialah Sultan Alauddin Riayat Syah (1537-1568), yang kemudiaannya
oleh kerana ketangkasan dan kegagahannya menentang Portugis, digelarkan
Al-Qahar (Gagah Perkasa). Pada 1537 M, sesudah menggulingkan saudarannya,
Sultan Salahuddin ibni Al-Marhum Sultan ’Ali Mughayat Syah, kerana mengabaikan
tugas – tugas pemerintahan dan lemah menghadapi Portugis, baginda langsung
mematahkan serangan- serangan Portugis ke Aceh[4]. Setelah berjaya, baginda
menyerang Melaka. Tetapi gagal menaklukinya.
Sehinggalah diketahui bahawa selepas kemangkatan Sultan ’Ali
Mughayat Syah, daerah – daerah yang disatukan itu mulai goyah, akibat dari
hasutan – hasutan Portugis[5]. Sepertimana kebiasaannya dengan para penjajah,
Portugis memang tidak melepaskan peluang untuk mengadu domba – dombakan antara
kuasa – kuasa tempatan. Ini adalah sebahagian dari dasar “pecah perintah”. Bagi memahami akan sikap
bangsa Portugis dalam hal ini, eloklah kita mengkaji barang sejenak tentang
motif kedatangan mereka ke kawasan sebelah timur. Memang sejak awal – awal lagi,
yakni apabila meraka meninggalkan Semenanjung Iberia dan menyeberangi Tanjung
Pengharapan (Cope of Good Hope ), di hujung sebelah selatan benua Afrika, jiwa
bangsa Portugis telah berkobar – kobar dengan semangat ”Perang Salib”[6].
Kejayaan meraka membebaskan tanah air mereka sendiri dari penguasa umat Islam
telah menimbulkan pula satu rasa kebanggaan, iaitu ingin menakluki dan
mengkristiankan seluruh penduduk bumi Timur. Dan bagi memenuhi hasrat inilah,
meraka berusaha dengan berbagai cara, samada merompak, menipu atau mengadu
dombakan antara satu kuasa dengan yang lainnya, bagi merangkul segala kekayaan
di kawasan Timur.
Dalam kontek inilah juga, meraka telah menghasut Aru agar
memberontak terhadap pemerintah Aceh. Tetapi, Al-Qahar bertindak tegas. Atas
alasan untuk mengislamkan Sumatera Timur dan daerah Batak, baginda langsung
menyerang Aru pada tahun 1579 M[7]. Pemberontakan itu dipatahkan. Tetapi, Ratu
Aru sempat melepaskan dirinya dan memohon bantuan daripada Sultan Johor,
setelah gagal memperoleh bantuan daripada Portugis di Melaka[8]. Sejak itu,
bermulalah persaingan kuasa yang hebat antara Kerajaan Aceh dengan Johor. Perlu
disebutkan di sini bahawa Johor warisan kepada Kesultanan Melaka, yang pernah
terkenal dengan di sekitar pertengahan abad ke-15 hingga awal abad ke-16
Masihi.
Pada peringkat ini penguasaan ke atas Aru adalah merupakan
satu perkara yang penting, iaitu masalah strategi bagi kedua buah kerajaan itu.
Bagi Aceh, Aru adalah sebuah pengkalan yang penting untuk meluaskan daerahnya
ke Siak, tanah Batak dan seterusnya bagi menyerang Melaka kerana letaknya
berhadap – hadapan dengan bandar perdagangan itu[9]. Lagipun, Aru mesti
ditakluki kerana ia telah berkali – kali sebagai pengakalan oleh Johor,
Portugis maupun Batak untuk menyerang Aceh[10]. Sebaliknya Johor, satu kuasa
yang penting di Semenanjung Tanah Melayu ketika itu, melihat Aru sebagai
peluang baginya untuk bertapak di kawasan Sumatera Timur yang kaya dengan lada
dan meluaskan kekuasaannya ke peringkat yang pernah dijangkau oleh Melaka.
Berikutnya, pada tahun 1540 M, Johor dengan sekutunya
Bentan, Siak, Inderagiri, Perak dan Pahang telah keluar mengahadapi armada Aceh
sebagai menyambut rayuan Ratu Aru[11]. Masing – masing negeri itu, telah
bergabung tanaga kerana meraka gentar terhadap dasar luar Aceh yang agresif
itu. Dalam satu pertempuran yang sengit di laut, Aceh telah dikalahkan oleh
pihak sekutu itu[12]. Justeru itu, Aru dengan mudahnya ditarik masuk dalam
kekuasaan Johor.
Sungguhpun kekalahan yang dialaminya adalah teruk, namun
tujuh tahun kemudiannya, Aceh telah berjaya menyusun semula armada yang kuat
bagi melancarkan satu serangan nekad ke atas Melaka. Al-Qahar, hampir berjaya
kali ini. Anihnya dewasa itu, Perak, Pahang yang sama – sama bencikan Portugis
kerana telah merampas Melaka, tanah tumpah darah nenek moyang meraka sendiri,
telah keluar untuk membantu musuh meraka itu mengalahkan angkatan perang Aceh.
Tetapi, ketibaan meraka sudahpun terlewat kerana sehari sebelum itu Portugis
telah pun berjaya mengusir armada Aceh dari perairan Melaka. Walaupun demikian,
peristiwa ini adalah penting sebab ia menggambarkan betapa takutnya kerajaan –
kerajaan ini terhadap Aceh. Hinggakan meraka sanggup bersekutu dengan satu
bangsa asing yang agresif dan berlainan pula aqidahnya bagi mengalahkan Aceh
yang masih seagama dan sebangsa. Hal ini membuktikan juga bahawa kuasa – kuasa
Islam di Nusantara ketika itu lebih mementingkan soal – soal politik dan
ekonomi yang sempit, iaitu untuk menjaga keperluan masing – masing, dari
kepentingan din Al – Islam yang menyeluruh, yang mana seharusnya membawa
pengertian hidup dan berjuang untuk kepentingan bersama sebagai saudara dan
satu umat yang padu lagi kukuh.
Bagi Al- Qahar. Kekalahannya di Melaka tidak sedikit pun
menjelaskan keazamannya untuk terus merebut bandar itu dari Portugis.
Berikutnya, sebelum ia mangkat, baginda telah membuat persiapan ketenteraan
yang amat besar lagi rapi. Ia menubuhkan satu liga ( barisan ) negeri –
negeri Islam guna mengusir Portugis dari
Nusantara[13]. Sehubungan dengan ini, baginda mengikatkan perhubungan diplomasi
dengan negara – negera Islam seperti Empayar Turki Osmaniyah, Empayar Mughal di
India, negeri – negeri Arab dan beberapa kerajaan di Jawa bagi memperoleh
bantuan ketenteraan dan pengaliran perdagangan yang baik. Menurut Bustanu’s
Salatin, Sultan Turki Osmaniyah, yang disebutkan sebagai Sultan Rum, telah
mengirimkan beberapa orang pakar untuk membuat senjata dan meriam ke Aceh[14].
Dengan itu, Al-Qahar dapat memperbesar dan memperkemaskan angkatan tentaranya
ke tahap yang belum pernah dicapai oleh mana – mana jua Sultan Aceh yang
terdahulu darinya.
Sesudah itu, Al-Qahar langsung bertindak ke atas Johor,
sekutu Portugis, supaya ia tidak dapat menghulurkan bantuan kepada Melaka
apabila bandar itu diserang kelak. Ia memulakan tindakannya, dengan mengusir
segala pembesar Johor dari Aru[15]. Kemudiannya, ia menyerang dan memusnahkan
pula ibu negeri johor ketika itu, yakni Johor Lama peristiwa ini berlangsung
pada 1564 M[16]. Sultan Alauddin II keluarganya beserta beberapa orang pembesar
Johor telah dibawa sebagai tawanan ke Aceh[17]. Di sana, akhirnya baginda dibunuh kerana enggan
tunduk kepada pemerintahan Aceh dan membantunya bagi memerangi Portugis.
Selama ini, kita lihat bahawa Kerajaan Aceh lebih
menggunakan kekerasan dalam menghadapi lawannya. Namun bagitu, Al-Qahar tidak
juga kurang dengan daya diplomasinya. Bagi melembutkan hati lawannya agar ia
sanggup tunduk kepada kedaulatan Aceh dan membantunya melawan Portugis, baginda
mengahwinkan puterinya dengan Raden Bahar[18], iaitu putera Al – Marhum Sultan
Alauddin II. Kemudian, Raden Bahar dikiriminya kembali ke Johor untuk dirajakan
di sana.
Perkawinan yang berdasarkan pertimbangan politik seperti ini, bukanlah satu
perkara baharu, malah ianya merupakan satu amalan biasa yang acapkali digunakan
dalam masyarakat zaman silam, bagi menyelesaikan apa – apa jua pertikaian yang
timbul. Tetapi keamanan yang tercapai antara Aceh dan Johor tidaklah berkekalan
kerana Raden Badar yang ditabalkan sebagai Sultan Muzaffar Syah menganggap Aceh
sebagai musuh yang merosakkan negerinya[19]. Baginda hanya menanti waktu untuk
membalas dendam terhadap mertuanya. Oleh yang demikian, apabila Al – Qahar
akhirnya menyerang Melaka pada 1568 M, baginda langsung pergi ke kota itu
dengan tujuan untuk membantu Portugis mematahkan serangan armada Aceh[20].
Tetapi , ia agak terlewat. Angkatan laut Aceh telah pun meninggalkan kota Melaka sehari sebelum
ketibaannya. Penglibatan semula Johor dalam konfilik antara Aceh dengan Melaka,
telah menimbulakn kemarahan Al – Qahar. Justeru itu, baginda mengirimkan armada
Aceh yang mana berjaya dalam pelayarannya untuk menyerang Portugis di Melaka,
pada tahun 1570 M.
Apabila Sultan ’Ali Riayat Syah (1571 – 1579 M ) menaiki
takhta Kerajaan Aceh, baginda menyambung terus dasar luar yang diamalkan oleh
ayahnya, Al – Qahar. Pada tahun 1573, 1575 dan awal 1577 M, baginda menyerang
Melaka secara berturut – turut. Malangnya, pihak Portugis telah pun bersedia
dan berjaya mempertahankan kedudukan mereka. Sebab utama kegagalan utama Aceh
ialah kerana sistem pertahanan Portugis terlalu kukuh. Di samping itu, mereka
juga menerima bantuan ketenteraan dari Goa ( India
), Portugal
dan negeri – negeri Melayu seumpama Johor dan Kedah[21]. Dipihaknya, Aceh
kurang bernasib baik kerana Demak, satu kuasa Islam di tanah Jawa, menolak
pelawaannya untuk sama – sama menyerang Melaka[22]. Penolakan ini mungkin
disebabkan oleh kepentingan masing – masing yang berbeda. Dalam pada itu, Aceh
sendiri sedang bergelora dengan perebutan kuasa dan belum ada tanda – tanda
akan lahirnya seorang tokoh yang mampu mengamankan suasana serta menguatkan
kembali bala tentara Aceh[23].
Dikala Aceh sedang bergelora itu, para tetangganya kecuali
Perak, disebelah utara Semenjung Tanah Melayu, mendapati hidup meraka adalah
lebih aman. Sebelum tahun 1576 M, ia diancam oleh Aceh. Dalam satu serangan,
yang tidak diketahui sebab – musababnya, Sultan Ahmad yang bersemayam, ketika
itu, telah terbunuh. Seperti keadaannya dengan Johor di tahun 1564 M, keluarga
diraja Perak telah dibawa sebagai tawanan ke Aceh Darussalam[24]. Ekoran dari
itu, Raja Mansur, putera Al – Marhum Sultan Ahmad, yang ditawan bersama – sama
sanak –saudaranya, telah dikawinkan dengan puteri Sultan Aceh. Kemudinnya, oleh
kerana sikapnya yang baik, baginda langsung dinobatkan pula sebagai Sultan Aceh
bagi menggantikan bapa mertuanya dengan memakai gelaran Sultan Alauddin Mansur
Syah (1579 – 1585 M )[25].
Dalam masa Aceh menguasai Perak, buat beberapa waktu Johor
berada dalam keadaan aman. Sultan ’Ali Jalla Jalil II ( Raja Umar ), seorang
putera diraja yang berasal dari Pahang, bukan sahaja berhasil menumpukkan
perhubungan yang baik antara dengan Aceh, malah baginda secara diam – diam
telah menolong kerajaan itu dalam perjuangan menentang Portugis [26]. Misalnya,
baginda membenarkan kapal – kapal untuk
para pejuang yang bertempur di Melaka, untuk singgah dan berlindung di perairan
Johor[27].
Pada 1580 M, Sultan ’Ali Jalla berkawin pula dengan puteri
Sultan ’Alauddin Mansur Syah yang memerintah di Aceh itu[28]. Dengan ini,
nampaklah seolah – olah, Aceh, Johor dan Perak akhirnya dapat hidup sebagai
satu keluarga besar yang bahagia. Tetapi malangnya, takdir tidak menentukan
demikian. Pada tahun 1582 M, Aceh menyerang semula Johor atas alasan bahawa Sultan
’Ali Jalla enggan tunduk ke bawah kedaulatan dan berbaik – baik dengan
Portugis[29]. Dalam pertempuran yang berlaku itu, Johor dengan bantuan dari
Melaka telah berjaya mematahkan serangan armada Aceh[30].
Sungguhpun begitu, dua tahun kemudinnaya, Johor terpaksa
mengubah dasarnya lagi. Ia kembali berdamai dengan Aceh, apabila kapal – kapal
perdagangannya diserang dan dirampok oleh Portugis. Melalui tindakan meraka
itu, bangsa Portugis hanya menunjukkan sikap meraka yang sebenarnya mengenai
soal perdagangan, yakni persaingan perdagangan tidaka akan diterima sama
sekali.
Sementara itu, pemerintahan Sultan Alauddin Mansur Syah di
Aceh tidaklah begitu popular. Sebahagian dari pembesar yang berkuasa di sana ketika itu
menentangnya atas alasan bahawa baginda adalah orang luar dan bukan dari
keturunan pendiri Aceh yang asal, iaitu Sultan ’Ali Mughayat Syah[31]. Dalam
hal ini, nampaknya terdapat satu unsur keturunan dalam penetangan mereka itu.
Kemudian, apabila perhubungan antara baginda dengan menantunya, Sultan Johor,
telah pulih kembali, para pembesar ini berasa sangsi bahawa kerajaan Perak dan
johor, yang sejak asalnya berkeluarga, sedang bersekutu untuk menegakkan
kekuasaan segitiga, yang mana bererti bahawa Aceh, Johor dan Perak akan berada
di bawah pemerintahan Dinasti Johor[32]. Kesangsian ini bertambah, apabila
baginda berangkat ke Perak untuk merajakan adiknya sendiri di sana[33]. Akibat dari penentangan ini, Sultan
Alauddin Mansur Syah akhirnya terbunuh. Namun demikian, krisis seorang pemimpin
yang baharu, yakni Sultan Alauddin Raiyat Syah ( 1589 – 1604 M).
Kemunculan Al – Mukammil membawa satu era baru dalam sejarah
Aceh dan perhubungannya dengan Semenanjung Tanah Melayu. Memyedari bahawa
wilayah Aceh perlu diaman dan diperkukuhkan semula, baginda langsung menumpukan
tenaganya ke arah pembangunan, khususnya dalam bidang ekonomi[34]. Akibat dari penentangan ini, Sultan Alauddin Mansyur
Syah akhirnya terbunuh. Namun demikian, krisis perebutan kuasa yang melanda
Aceh itu terus meruncing hinggalah munculnya seorang pemimpin yang baharu,
yakni Sultan Alauddin Riayat Syah Al-Makamil (1589-1604 M). Sejajar dengan itu,
baginda kurang hal ehwal tetangganya,
malah lebih minat menyelesaikan masalah-masalah secara diplomatik. Di samping
itu, baginda bergiat terus bagi memperbaiki perhubungan yang telah terjalin
antara Kerajaan Aceh dan negara-negara Islam di benua kecil India dan Timur Tengah.
Kebetulannya, pada zaman pemerintahan baginda, Aceh juga telah memulakan
perhubungan perdagangan dan diplomatik dengan dua kuasa baru dari Eropah, iaitu
Belanda dan Inggeris[35]. Kedua-duanya menjelajah ke Timur dengan harapan untuk
menembusi monopoli perdagangan yang selama ini dikawal dengan begitu cemburu
oleh Portugis. Kemudian, dalam keadaan ingin memelihara keamanan dan membagunkan
wilayah Aceh Al-Mukamil tidak lupa untuk terus memperkuatkan angkatan tentara
Aceh yang di biayai melalui pendapatan yang di peroleh dari perdagangan lada
dan cukai perdagangan[36].
Sementara itu, hasrat Al-Mukamil untuk berdamai dengan
Portugis, malangnya tidak dapat dipertahankan begitu lama kerana pihak Portugis
yang rakus itu kembali menunjukkan tembelangnya
sebagai penjajah. Bangsa Portugis memang menentang perhubungan baik
antara Aceh dengan Belanda dan Inggeris atas dasar ia mengancam monopoli
perdagangan yang mereka perjuangkan. Oleh yang demikian, mereka telah mengadu –
dombakan antara Kerajaan Aceh dengan pedagang – pedagang Belanda. Lantaran itu,
tercetuslah peristiwa pembunuhan Cornelis De Houtman dan penawanan beberapa
orang anak kapal Belanda[37]. Disamping itu, meraka menghasut daerah – daerah
naungan Aceh supaya memisahkan diri dari kerajaan pusat. Bagi menambahkan
kemarahan Aceh, meraka juga menyerang kawasan – kawasan pantai negeri itu,
semasa kesultanan tersebut sedang terjerumus dalam kancah perebutan kuasa,
berikut dengan penggulingan Al – Mukammil oleh puteranya sendiri[38].
Kerajaan Aceh
Darussalam dan Semenanjung Tanah Melayu dari 1607 – 1636 M.
Selama tiga tahun selepas penggulingan Al – Mukammil,
wilayah Aceh tak pernah mengalami keamanan. Dalam keadaan yang serba huru –
hara itu, Iskandar Muda, kemudiannya dikenali sebagai Mahkota Alam (1607 – 1636
M ), telah muncul selaku orang kuat Kerajaan Aceh yang baru[39]. Setelah
berjaya mematahkan serangan Portugis ke atas wilayah Aceh, baginda dengan
tangkasnya melancarkan satu kudeta dan berikutnya diakui oleh ‘Ulama dan
Pembesar istana sebagai Sultan yang baharu[40].
Walaupun, ia merupakan seorang pemerintah yang muda, namun
baginda telah menempatkan satu sejarah yang gemilang buat kerajaan Aceh selama
lebih kurang dua puloh sembilan tahun. Di bawah pemerintahannya, Aceh
menghidupkan semula dasar perluasan wilayah dan mengukuhkan ekonominya melalui
sistem monopoli, seperti yang pernah dilakukan oleh beberapa orang Sultan sebelumnya.
Bukan sekadar itu sahaja, malah Aceh yang diperintahkakn oleh Iskandar Muda,
pernah secara kekerasan, dan kadangkalanya menggunakan diplomasi, untuk membawa
kembali sebahagian dari kawasan – kawasan di sekitar Selat Melaka ke bawah
kekuasaannya. Setelah berhasil mengstabilkan kedudukannya, Iskandar Muda dengan
bala tentara Aceh yang diperkuatkan itu telah bertidak menggabungkkan semula
mana – mana daerah yang telah menarik diri atau bernaung dengan dengan Johor.
Sebagai permulaannya, baginda merebut kembali Aru dari Johor[41]. Kemudian,
secara berturut – turut baginda menawan Rokan dan Kampar. Tindakan ini diambil
sebagai membalas dendam terhadap sikap Johor yang mencabuli perairan Aceh dan
mengadakan perjanjian persahabatan dengan Portugis di akhit tahun 1610 M[42].
Sejak 1612 M, baginda menutupkan seluruh bandar lada di
Sumatera kepada para pedagang Portugis hingga meraka terpaksa membeli bahan itu
dari Patani[43]. Pada 1613 M, Johor diserangkannya. Batu Sawar, ibu negeri
Johor ketika itu, beserta bentengnya dihancurkannya[44]. Seperti Al – Kahar,
baginda menawan keluarga di Johor beserta beberapa orang besar istana, termasuk
Tun Seri Lanang, pengarang, “Sejarah Melayu’, yang masyhur itu, dan mengangkut
mereka ke Aceh. Tetapi, Sultan Johor, iaitu Alauddin Riayat Syah III, dapat
melepaskan diri ke Bintan[45].
Selepas penaklukan itu, Iskandar Muda mencorakkan Kerajaan
Johor menurut kehendaknnya, iaitu agar menerima kedaulatan Aceh dan sedia
membantunya memerangi Portugis. Berhubung dengan ini, Raja Abdullah (Raja
Bongsu), iaitu adik kepada Sultan Johor yang dikirakan anti Portugis dan
bersedia mengikut telunjuk Kerajaan Aceh, telah ditabalkan sebagai Sultan[46].
Kemudian, putera raja itu telah dihantar balik ke Johor bagi membina semula
kerajaannya[47]. Sungguhpun begitu, dalam hal pentadbiran baginda dinasihati
oleh sebuah badan pengawas terdiri dari rakyat Aceh, di bawah pimpinan orang
kaya lelawangsa. Bagi mengeratkan perhubungan antara kedua kerajaan itu, Raja
Abdullah telah dikawinkan dengan adik Iskandar Muda. Lantaran itu buat
sementara waktu, Johor telah menyebelahi Aceh dalam pertikaiannya dengan
Portugis.
Kemudian pada tahun 1614 M, Iskandar Muda telah membenarkan
Sultan Alauddin Riayat Syah III untuk kembali ke batu Sawar, setelah Sultan itu
bersetuju untuk membantu Aceh dalam perangnya dengan portugis dan mencegah
pihak Belanda (V.O.C) dari berniaga di daerah Johor[48]. Tetapi, kerja – kerja
pentadbiran masih di uruskan oleh Raja Abdullah, yang memakai gelar yang di
pertuan Di Hilir[49]. Sejurus kemudian, mungkin atas desakan ekonomi, Sultan
Johor telah membenarkan Belanda untuk berdagang semula di negerinya[50]. Akibat
dari perkembangan ini, Iskandar Muda menjemput Raja Abdullah untuk berunding
mengenai kedudukan Belanda di Johor dan rancangan bagi menyerang Portugis di Melaka. Walaupun
begitu, perundingan ini ternyata gagal kerana pada bulan Ogos 1615 M, Sultan
Johor membuat lagi perjanjian kerjasama dengan Portugis dan atas dasar
persefahaman ini, Portugis selanjutnya mengiringi putera baginda, Raja Bujang
ke Pahang untuk dirajakan disana[51]. Peristiwa ini disusuli dengan kejadian
Raja Abdullah menceraikan isterinya, yang berasal dari Aceh dan berkawin pula
dengan adik Sultan Jambi[52]. Hal – hal ini membayangkan bahawa Johor ingin
mengekalkan kemerdekaannya, selain dari membina empayar sendiri di sekitar
Selat Melaka.
Justeru itu, perhubungan antara Aceh dan Johor kembali
tegang. Menurut Sejarah Aceh’, pada 1615 M, Iskandar Muda menyerang pula
Johor[53]. Batu Sawar dihancurkannya, kali ini, Sultan Alauddin III telah
ditawan dan dibawa ke Aceh. Akhirya, baginda telah di bunuh kerana enggan
bekerjasama dengan Iskandar Muda[54]. Sebaliknya, Raja Abdullah yang dinobatkan
sebagai Sultan Abdullah Ma’ayat Syah, telah melarikan dirinya ke Linga. Sejak
itu, baginda langsung hidup sebagai buruan hinggalah ke saat mangkatnya di
Pulau Tambelan, salah sebuah pulau dalam gugusan pulau – pulau Riau –
Lingga[55]. Tarikh mangkatnya ialah Mei, 1623 M.
Sementara itu, pada 1618 M, Iskandar Muda menggempur Pahang[56].
Seperti di Johor, keluarga diraja Pahang, termasuk Raja Mughal[57], telah
ditawan dan di bawa ke Banda Aceh. Dalam waktu yang sama, seramai 10000 orang
rakyat Pahang telah diangkut ke pusat pemerintahan itu, bagi menolong Aceh
dalam usaha – usaha pengeluarannya sendiri[58]. Pada 1619 M, Kedah telah
ditaklukinya pula. Berhubung dengan hal ini, Richard Winstedt[59] dan Raja
Muhammad Affandi[60], telah menjelaskan bahawa kebun – kebun lada di Kedah
telah dimusnahkan oleh tentara Aceh, sebagai satu langkah untuk menghapuskan
persaingan perdagangan. Proses seumpama itu, berulang lagi di Perak, apabila ia
diserang pada 1620 M[61].
Dengan penaklukannya ke atas Kedah dan Perak, Iskandar Muda
telah juga berhasil menguasai kawasan perlombongan bijih timah yang terkaya di
dunia. Di samping itu, penaklukan – penaklukan yang pantas, menyebabkan
Kerajaan Aceh benar – benar menjadi satu kuasa besar sejak 1623 M. Ini bermakna
bukan sahaja wilayahnya semakin luas, malah sebahagian besar dari hasil – hasil
perdagangan di kawasan barat Asia berada dalam gengamannya.
Dalam kesibukannya menakluki kerajaan – kerajaan Melayu di
Semenanjung, Iskandar Muda tidak juga melepaskan peluang untuk menyerang
Melaka. Pada 1615 dan 1629 M, baginda menggempur kota tersebut. Dalam serangan kali kedua dan
terbesar itu, Aceh telah menerima kekalahan yang teruk kerana Melaka telah pun
bersiap sedia ntuk menghadapinya[62]. Selain dari itu, ia betuah sekali kerana
menerima bantuan dari Goa, Patani, Pahang dan
Johor[63].
Selepas kekalahan ini, Aceh tidak mampu lagi membuat
sebarang serangan besar – besaran ke atas mana – mana pihak jua, lantaran
armadanya telah pun lemah. Tetapi, semangat perjuangan Iskandar Muda tidak
luntur. Pada tahun 1635 M, setahun sebelum kemangkatannya, baginda telah sekali
lagi menggempur Pahang yang didapatinya bersekutu dengan Melaka[64].
Kerajaan Aceh dan
Semenanjung Tanah Melayu Selepas 1636 M.
Apabila Iskandar Muda mangkat, takhta Kerajaan Aceh telah
berpindah ke tangan menantunya, Sultan Iskandar Thani ( 1636 – 1641 M), yang
berasal dari Pahang[65]. Di zaman pemerintahannya, Aceh dan Semenanjung Tanah
Melayu telah melalui satu zaman yang berbeza dari yang pernah dialami sejak
Iskandar Muda berkuasa. Secara khususnya, Kerajaan Aceh yang dipimpim oleh
Iskandar Thani menumpukan perhatiannya ke arah pembangunan masyarakat dan
memperkembangkan pendidikan islam. Usahanya untuk menyebarkan ajaran islam
tidak sahaja terhad di daerah – daerah yang hampir dengan Aceh Besar, malah
baginda juga mengirimkan surat dan dua
buah kitab, iaitu, ”Sirat Al – Mustaqim” dan ”Bab Un-Nikah ”, karangan Syaikh
Nuruddin Ar – Raniry, seorang ’ulama besar Aceh dikurun ke – 17 Masihi, kepada
Sultan Kedah, apabila mengetahui bahawa Islam telah pun berkembang dengan
pesatnya di sana[66].
Politik Iskandar Thani yang lebih lunak itu telah
menyebabkan kepentingan – kepentingan Kerajaan Aceh yang berkaitan dengan
Semenanjung Tanah Melayu kian terjejas. Misalnya, Pahang, yang bersetuju untuk
berdamai dengan Aceh kerana sultannya ketika adalah berasal dari keturunan raja
– raja Pahang, telah dicerobohi oleh tetangganya, Johor.
Peristiwa ini, sebenarnya, telah bermula sejak awal 1636 M.
Pada waktu itu, atas persetujuan para pembesar Pahang , Iskandar Thani telah
mengikatkan perdamaian dengan negeri itu dan menerimanya sebagai wilayah
naungan Aceh[67]. Keajadian ini
membangkitkan kemarahan Johor, lebih – lebih lagi kerana ia pernah menguasai
negeri Pahang sedikit masa dulu[68]. Lantaran itu, pada 1638 M, dengan bantuan
sekutunya V.O.C., yang berpusat di Batavia, Jawa, Kerajaan Johor secara
mengejut menyerang negeri itu[69].
Dikala kekacauan itu sedang berlaku, Iskandar Thani telah
mengirimkan satu rombongan dari Aceh bagi memasangkan beberapa buah batu nisan
di perkuburan kaum kerabatnya di Pahang[70]. Meskipun begitu, baginda tidak
mengarahkan sebarang campur tangan bagi mengamankan suasana di sana. Selanjutnya, tidak
juga terdapat apa – apa bukti yang menunjukkan bahawa baginda pernah membantah
terhadap tindakan Johor Itu, dengan memberi amaran kepda Sultan Johor secara
pribadi. Sebaliknya, baginda hanya menghantarkan satu bantahan keras kepada
penguasaan V.O.C dan menarik balik persetujuannya untuk menolong pihak Belanda
menyerang kota
Melaka[71]. Sikapnya yang kurang tegas dalam hal ini, mingkin kerana Aceh tidak
mampu lagi untuk melibatkan dirinya dalam peperangan yang besar, memandangkan
bahawa armadanya telah pun lemah.
Apa jua halnya, Belanda menjadi semakin berani dan kerjasama
Johor telah menggempurkan pula Melaka pada Jun 1640 M. Walaupun kedudukan
mereka sungguh mencemaskan, namun para pejuang Portugis terus memberi
tentangan yang hebat terhadap tentera
bersekutu itu. Dalam keadaan yang demikian, Melaka jatuh juga akhirnya, yakni
pada bulan Januari, 1641 M[72] . Peristiwa yang
penting itu, berlalu tanpa mendapat sebarang reaksi dari Kerajaan Aceh.
Ini sunnguh memeranjatkan, kerana selama satu abad sebelum itu, para putera
Aceh telah mengorbankan nyawa dan harta meraka bagi merebutkan kota itu dari tangan
Portugis. Walaup bagaimanapun, kejatuhan Melaka telah mengakhirkan
persingkitaan yang lama, antara Aceh dengan negeri – negeri di Semenanjung,
khususnya Johor. Bagi Portugis sendiri, mereka terus hilang statusnya sebagai
satu kuasa besar di kawasan Nusantara.
Sementara itu, sehinggalah dinyatakan juga bahawa Johor
sungguhpun mempunyai peranan dalam kejatuhan Portugis di Melaka, tetapi ia
tidak pula mendapat apa – apa keuntungan yang boleh dibanggakan. Sebaliknya, ia
telah membantu untuk menghapuskan seorang lawan yang telahpun tenat dan menegakkan
pula seorang yang lain, yang lebih bertenaga bagi menggugat kedudukan sendiri
atau sesiapa juga.
Pada 15hb. Februari, 1641 M, lebih kurang sebulan selepas
tamatnya kekuasaan Portugis di Melaka, Iskandar Thani pun mangkat[73]. Sejak
itu, nasib Kerajaan Aceh dan rakyatnya langsung berubah. Secara khususnya,
pemerintahan Aceh tidak lagi merupakan satu kuasa yang benar – benar disegani,
melainkan di Daerah inti dan Daerah Pokok[74]. Pemerinatahan para Ratu berjalan
selama 59 tahun, bermula dari balu Iskandar Thani, yang bergelar Sultanah Tajul
Safiatuddin Syah (1641 1675 M), mengakibatkan kekuasaan Aceh kian menurun dalam
aspek –aspek politik, ekonomi dan militer, tetapi masih berkembang dan
meningkat dalam hal ilmu pengetahuan, Kebudayaan dan Senibudaya[75].
Semasa, proses perubahan ini sedang berlaku, Belanda (V.O.C)
telah mengambil peluang utuk memperluas dan memperkukuhkan kedudukan yang
mereka baru perolehi itu, yakni sebagai kuasa yang terkuat di kawasan
Nusantara. Untuk tujuan tersebut, mereka menumpukan perhatian pula ke arah
negeri – negeri Melayu yang kaya dengan simpanan bijih timahnya. Misalnya
apabila Kedah, yang masih bertuankan Kerajaan Aceh, melahirkan hasratnya untuk
menarik diri dari kawasan Kerajaan tersebut, pihak penguasa V.O.C dengan pantasnya
menyambut cita –cita itu. Satu perjanjian perdagangan telah ditandatangani
dengan Sultan Kedah pada 6hb. Julai, 1641[76]. Kononnya, atas alasan untuk
memberi perlindungan kepada Kedah, Belanda sebaliknya telah membolot setengah
dari hasil pengeluaran negeri itu[77]. Dengan jalan ini, kebebasan yang di
harap – harapkan oleh rakyat Kedah, hanya tinggal khayalan – khayalan kosong.
Oleh itu, Sultan Kedah telah cuba
pula untuk memperoleh perlindungan dari Kerajaan Siam, tetangganya di sebelah utara,
dengan menandatangani satu perjanjian perdagangan dengan negeri itu, pada tahun
1664 M[78]. Tetapi malangnya, percaturan politik yang di mainkan oleh Sultan
Kedah itu, menjerat dirinya sendiri. Dengan alasan bahawa Sultan Kedah tidak
menunaikan perjanjian yang di buat pada tahun 1641 itu, maka Kedah pun di
kepung oleh Belanda[79]. Sebagai natijahnya, Kedah terpaksa menerima sistem
monopoli V.O.C atas setengah dari hasil pengeluaran timahnya. Aceh selama ini
hanya tinggal sebagai pemerhati.
Hingga ke akhir pemerintahan Tajuk Alam, hanya Perak dari
semua negeri Semenanjung, yang masih mengakui kedaulatan Aceh. Seungguhpun
demikian, sejak 1639 M, Iskandar Thani telah membenarkan pihak V.O.C untuk
membeli biji timah negeri itu[80]. Peluang ini digunakan oleh Belanda dengan
sebaik – baiknya bagi membina kekuasaan mereka sendiri.
Mulai tahun 1641 M, meraka memohon untuk mengenakan monopoli
ke atas perniagaan bijih timah di Perak[81]. Apabila Sultan Perak menolak
permintaan ini, peraiaran Perak langung dikepungnya. Dalam perkembangan ini,
Tajul Alam hanya mampu menghantarkan satu bantahan keras kepada V.O.C. Sungguh
pun begitu, tindakannya telah memberi kesan kepada pihak Belanda. Kerana
bimbangkan tindakan yang lebih tegas dari Kerajaan Aceh, Komisaris Tinggi
Belanda, Arnold de Vlamingh telah mengadakan satu rundingan dengan Tajul
Alam[82]. Beliau berharap melalui perundingan itu untuk memujuk Aceh agar
menerima monopoli V.O.C ke atas wilayah Perak. Tetapi, Tajul Alam bukanlah
sebarang wanita, dengan kelincinan diplomasinya, baginda telah menghantar balik
wakil Belanda itu tanpa memperoleh apa – apa yang konkrit, selain dari janji –
janji manis sahaja[83].
Oleh kerana perdagangannya terus terancam akibat dari
persaingan hebat para pedagang India
dan Pegu ( Burma ), V.O.C lantas mengenakan
kepungan yang ketat ke atas perairan Perak dan Aceh[84]. Dasar ‘gun-boat’ atas
paksaan itu, berhasil juga menundukkan kedua – dua kerajaan tersebut. Aceh dan
Perak terpaksa menerima monopoli yang disogokkan oleh V.O.C ke atas wilayah Perak,
dengan menandatangani satu perjanjian pada tahun 1650 M[85].
Namun demikian, persetujuan yang tercapai itu, tepat tinggal
di kertas sahaja. Bagi memastikan yang ianya betul – betul dilaksanakan,
Belanda telah memaksa Perak supaya menandatangani satu lagi perjanjian yang
pada tahun 1635 M. Ini diperkuatkan pula dengan satu perjanjian yang melibatkan
Aceh pada 1655 M, tetapi, oleh kerana perjanjian – perjanjian ini diperoleh
secara paksaan, maka Aceh dan Perak terus menolakkannya[86]. Kemudian, masalah
ini tidak terhenti begitu sahaja, bahkan segala loji atau gudang perdagang
Berlanda di serang oleh rakyat Perak[87]. Samalah juga dengan keadaannya di
Aceh. Akhirnya, dengan kepungan yang lebih ketat di perairan Aceh dan Perak,
Belanda berkaya mengenakan monopolinya ke atas Perak[88]. Kegagalan Aceh untuk
mempertahankan kepentingan Perak kali ini telah menyebabkan rakyat Perak sedar
bahwa zaman keagungan Aceh sudah pun berlalu dan masanya telah untuk Perak
menyelesaikan masalah – masalah secara sendirian. Berikutnya dengan kemangkatan
Tajul Alam, Perak pun membebaskan dirinya dari kekuasaan Aceh. Lantaran itu,
seluruh Semenanjung Tanah Melayu terlepas dari kekuasaan Aceh buat selama –
lamanya.
Rumusan:
Kerajaan Aceh Darussalam oleh Sultan ”Ali Mughayat Syah itu
adalah sebuah kerajaan Islam, memandangkan bahawa ia telah di tegakkan atas
asas – asas Islam. Dalam Adat Mahkota Alam, iaitu Undang – undang Dasar
Kerajaan Aceh Darussalam, yang diciptakan atas arahan Sultan Iskandar Muda,
misalnya, disebutkan bahawa sumber – sumber hukum yang di pakai dalam negera
ialah Al-Quran, Al-Hadis, Ijmak ’Ulam Ahlus Sunnah dan Qiyas[89]. Kemudian,
dari segi praktik, Syariat Islam memangnya dilaksanakan dalam hal – hal
tertentu. Misalnya, Iskandar Muda di peringkat akhir pemerintahannya, telah
menjatuhkan hukum bunuh (rajam) ke atas puteranya sendiri, Meurah Pupok, yang
di dapatinya bersalah melakukan zina dengan isteri soerang perwira muda[90].
Menurut Raja Muhammad Affandi, baginda juga membatalkan ’adat – adat zalim yang
dipusakai dari zaman Hindu seperti saksi – saksi dikehendaki mencelur tangan ke
dalam minyak panas atau menjilat besi panas untuk menguji kebenaran kenyataan –
kenyataan mereka[91]. Hal yang sama juga disebutkan oleh Syaikh Nuruddin Ar –
Raniri. Hanya beliau mengaitkan masalah menghapuskan adat –adat zalim ini
dengan Iskandar Thani dan bukannya Iskandar Muda[92]. Selain dari itu, Iskandar
Mud juga menghantarkan para mubaligh Islam ke negeri – negeri yang bukan Islam
seperti Batak yang telah ditaklukinya[93]. Dengan ini dapatlah dikatakan bahawa
baginda telah menggalakkan dakwah Islamiah, seperti yang di tuntut oleh Syara’.
Dalam aspek pendidikan Islam pula, para pemerintah Aceh
telah menggalakkan ulama – ulama dari luar, samada dari tanah Arab, India
atau lain – lain untuk bermastutin dan mengajar di daerah – derah pemerintahan
meraka. Para ’ulama tempatan juga telah diberi
perlindungan yang sepatutnya. Lantaran itu, muncullah ’ulama – ulama masyhur
seperti Syaikh Nuruddin Ar – Raniri, yang berasal dari Ranir (Rander), Gujerat,
India, Hamzah Fansuri, Syamsuddin As – Samatrani, Abdul Rauf dari Singkel dan
sebagainya.
Mengenai dasar luar Kerajaan Aceh, kita dapati bahawa sejak
awal – awal lagi ia mennyentuh dua aspek, iaitu melancarkan peperangan terhadap
penjajahan Portugis dan percubaan untuk menegakkan hegemoni Aceh di sekitar
Selat Melaka. Kedua – dua perrkara ini adalah saling berkaitan dan sebagia
usaha untuk mencapai cita – cita ini Kerajaan Aceh telah cuba mengukuhkan
ekonominya dengan monopoli perdagangan untuk barang – barang seperti lada dan
bijih timah, membuat perhubungan diplomasi dengan beberapa buah negeri Islam
seperti Empayar Turki Osmaniyah, Empayar Mughal (India) dan sebagainya. Di
samping itu, ia juga memperkuatkan angkatan tenteranya, laut maupun darat.
Dalam kontek untuk mengusir Portugis dari kawasan Selat
Melaka dan menegakkan hegemoninya sendiri, maka Kerajaan Aceh telah bertembung
dengan beberapa negeri Semenanjung Tanah Melayu. Seperti yang telah dilihat,
perhubungan antara Aceh dengan negeri – negeri ini sejak mula lagi adalah amat
komplek. Komplek dengan ertikata, ia melibatkan peristiwa – peristiwa suka dan
duka, yang mana membawa pula kepada beberapa kesan, samada positif atau
negatif, bagi Aceh dan tetangganya itu.
Pada ’amnya’, semua pihak menerima bahawa Kerajaan Aceh
Darussalam adalah sebuah Kerajaan Islam. Namun begitu, dalam hubungan dengan
Semenjung Tanah Melayu, ia tidaklah selalunya digerakkan oleh
kepentingan – kepentingan agama sahaja. Sebaliknya, ia juga dipengaruhi oleh
faktor – faktor ekonomi dan politik, yang mana soal – soal yang penting
mengenai usahanya untuk menegakkan hegemoninya sendiri di sekitar Selat Melaka.
Pertamanya, peperangan antara Aceh dan Johor di tahun –
tahun 1540, 1564, 1589 dan 1612 yang melibatkan wilayah Aru itu, adalah
disebabkan oleh soal strategi dan keinginan masing – masing untuk menguasai
daerah –daerah pengeluaran lada di Sumatera seperti Tiku, Pariaman dan
sebagainya. Dalam persaingan kuasa ini, adakalanya Johor telah dibantu oleh
sekutunya seperti Pahang, Perak dan Kedah, kerana setiap kuasa ini memang
berasa gentar terhadap perluasan kuasa yang di amalkan oleh Aceh. Contoh yang
jelas mengenai hal ini, dapat dilihat dalam peristiwa tahun 1540, dimana armada
Johor telah berjaya mengalahkan Aceh dengan pertolongan dari Perak dan Pahang,
selain dari Bentan, Siak dan Inderagiri[94].
Semasa pemerintahan Iskandar Muda pula, Kerajan Aceh telah
menyerang kembali wilayah – wilayah di Semenanjung Tanah Melayu. Berhubung
dengan ini, dapatlah dikatakan bahawa tindakan Aceh ketika itu adalah lebih
dipengaruhi oleh faktor – faktor ekonomi yabg berkait pula dengan masalah
menegakkan hegemoninya sendiri. Menurut Richard Winstedt dan Raja Mohd.
Affandi, setelah berjaya menguasai Kedah dan Perak, Iskandar Muda telah
memerintahkan agar kebun – kebun lada di kedua – dua tempat ini di musnahkan.
Kemudian, dengan menakluki daerah – daerah ini juga ia telah berhasil menguasai
pengeluaran bijih timah. Sama juga pentingnya dalam masalah ekonomi, ialah
tindakan Aceh merosakkan wilayah – wilayah yang diserangnya dan membawa para
penghuni kawasan – kawasan ini ke pusat pemerintahannya. Misalnya, Pahang telah
kehilangan 10,000 orang rakyatnya kepada Aceh di tahun 1618 M[95]. Perak pula,
mengalami keadaan yang sama apabila 5,000 orang rakyatnya dibawa sebagai
tawanan ke Aceh[96]. Seterusnya, orang – orang ini telah digunakan sebagai
pekerja – pekerja bagi menambahkan hasil pengeluaran lada di deerah Aceh
sendiri[97].
Kemudian, untuk mengusirkan Portugis dan menegakkan kuasa
politiknya yang mutlak di sekitar Selat Melaka, Kerajaan Aceh juga telah
mengaturkan agar mereka yang memerintah di daerah – daerah takluknya itu
terdiri dari orang – orang yang sanggup menerima arahan dari Banda Darussalam.
Hal ini telah dilaksakannya beberapa kali di Perak dan Johor sendiri. Misalnya,
Sultan Alauddin III telah digantikan dengan saudara kandungnya, Raja Abdullah
pada tahun 1614 M. Kemudiannya, pada 1627 M, Iskandar Muda telah menurunkan Sultan Mansur Syah II dan
menggantinya dengan Raja Yusuf atau Raja Bongsu
yang memakai gelaran Sultan Mahmud Syah (1627 – 1630 M)[98]. Amalan yang
serupa telah dijalankan juga oleh Iskandar Thani, apabila baginda menghantar
saudara sepupunya, Raja Sulong, untuk dirajakan di Perak pada tahun 1636 M[99].
Pendeknya, peristiwa – peristiwa yang dinukilkan di sini
menggambarkan bahawa Aceh dalam tindak – tanduknya, pernah juga dipengaruhi
oleh soal – soal ekonomi dan politik, iaitu keselamatannya sendiri dari
memperhitungkan nasib tetangganya yang sudah tentu mengalami keruntuhan dari
segi ekonomi. Namun demikian, perjuangan menentang Portugis selama 116 tahun
itu adalah berteraskan semangat jidah yang ingin menghapuskan penjajahan satu
kuasa kafir ke atas wilayah – wilayah Islam.
Pada jangka panjang peperangan yang berlarutan itu membawa
kerugian kepada kedua – dua Aceh dan tetangganya. Bukan sahaja banyak nyawa dan
harta yang terkorban, malah kelemahan politik, militar dan ekonomi di pihak
Aceh dan kerajaan – kerajaan ini, telah memberi pelunag kepada Belanda untuk
memperluas dan memperkukuhkan kuasanya selepas tahun 1641 M.
Namun begitu, perhubungan antar Aceh dan negeri – negeri
Melayu di Semenanjung, tidaklah merupakan peristiwa – peristiwa yang hitam
semata – mata. Sebaliknya, interaksi keagamaan,
kebudayaan dan sosial pernah juga berlaku. Sebagai ’Serambi Mekkah’,
satu gelara yang diperolehi di masa keagungannya dulu, Kerajaan aceh telah
memberi sumbangan yang amat berharga kepada Semenanjung Tanah Melayu umumnya
dab seluruh Nusantara ’amnya. Dalam kontek itu, dengan memainkan peranan
sebagai pembela Islam yang utama, Aceh juga telah menggalakkan perkembangan
ilmu pengetahuan. Para ulama asing dan
tempatan diberi perlindungan hinggakan ajaran – ajaran meraka dapat tersebar ke
seluruh pelosok rantau Nusantara. Sesungguhnya alam Melayu telah mengenali
Syaikh Nuruddin Ar – Raniri, Syamsuddin As – Samatrani, Hamzah Fansuri dan
karya – karya meraka melalui naungan yang meraka perolehi dari raja – raja
Aceh, seumpama Iskandar Muda, Iskandar Thani, Tajul Alam dan sebagainya.
Selain dari itu, aceh juga telah berjaya mempereratkan
perhubungan antara rakyatnya dengan para penduduk negara – negara di
Semenanjung, melalui peranan yang dimainkannya selaku pengkalan untuk
persinggahan para jemaah haji yang berulang alik antara kota suci Mekkah dengan daerah – daerah di
Nusantara. Dalam proses ini, ilmu pengetahuan Islam turut tersibar juga di
kalangan jemaah yang bermukim di sana
dari masa ke masa[100].
Dari segi pentadbiran pula, terdapat beberapa kesan yang
ditinggalkan oleh Kerajaan Aceh, khususnya di Perak dan Kedah. Misalnya, bagi
para pembesar daerah di kedua –dua negeri ini, gelaran yang dipakai iaitu,
’Orang Besar Delapan’, adalah berasal dari gelaran yang digunakan oleh Kerajaan
Aceh. ’Hulubalang Delapan’[101]. Seperti juga di Aceh, dalam urusan pentadbiran
harian, para pembesar ini dipanggil sahaja ’Dato’[102].
Selain dari itu ada beberapa lagi amalan di Perak yang
menunjukkan kesan – kesan dari Aceh. Menurut Hugh Low, bekas pentadbir Inggeris
di Perak, antara alat kebesaran Kerajaan Perak (royal regalia), hinggalah ianya
di curi, terdapat sebagai ’mundam’[103]. Kemudian, hingga ke tahun 1826, pakaian Aceh asli, terutama sekali ’pakaian
pengantin’ dalam sesuatu upacara perkawinan, adalah sangat popular[104].
Seterusnya, hingga kini rakyat Malaysia
yang berketurunan Melayu masih mengenali sejenis kain yang mempunyai corak yang
tertentu yang di panggil ’Lam Sayong’. Mengikut apa yang diketahui,
sesungguhnya kain yang bercorak demikain adalah asalnya diperkenalkan di
Semenanjung, semasa Kerajaan Aceh sedang di puncaknya keagungannya.
Tidak ketinggalan juga, terdapat beberapa tempat di Malaysia
hingga kini yang kekal dikenali dengan nama – nama yang ada hubungannya dengan
sejarah Aceh dan Jeram Musuh Karam di daerah Pahang.
Melalui huraian yang telah kita sama – sama ikuti selama
ini, tidaklah keterlaluan jika dikatakan bahawa perhubungan antara Kerajaan
Aceh dan Semenanjung Tanah Melayu tidaklah merupakan aspek – aspek negatif
semata – mata. Dalam hal ini pun, perasaan dendam atau permusuhan yang
adakalanya wujud di masa yang lampau itu, tidaklah berkekalan.
Sebenarnya, bagi rakyat Malaysia yang beragama Islam di hari
ini, umumnya, apabila disebutkan Aceh, sudah terbayang satu macam kekaguman,
iaitu sebagai satu bangsa yang teguh memegang kepada prinsip – prinsip Islam
dan tidak pernah tunduk kepada
penjajah asing.
Bibliografi
Bahasa Malaysia / Indonesia
Buyong Adil, Sejarah Johor, Siri Sejarah Nusantara, Dewan
Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur, 1971.
Buyong Adil, Sejarah Pahang, Siri Sejarah Nusantara, Dewan
Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur, 1972.
Buyong Adil, Sejarah Perak, Siri Sejarah Nusantara, Dewan
Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur, 1971.
Dada Meuraxa, Sejarah kebudayaan Sumatera, Firma ’Hasmar’, Medan, 1974.
Hasjmy. A, 59 Tahun Aceh Merdeka di Bawah Pemerintahan Ratu,
Bulan Bintang, Jakarta,
1977.
Iskandar, T. Nuruddin Ar – Raniri, Bustanu’s Salatin, Bab
II, Fasal 13, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur, 1960.
M. Junus Djamil, Gadjah Putih Iskandar Muda, Lembaga
Kebudayaan Atjeh, Kutadraja, tanpa tarikh.
Muhammad Hassan b. Dato’
Muhammad Arshad, Al – Tarikh Salasilah Negeri Kedah, Dewan Bahasa dan
Pustaka Kuala Lumpur, 1968.
Raja Mohd. Affandi, Tokoh – tokoh Melayu Yang Agung Dalam
Sejarah, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur, 1971.
Sanusi Pane, Sedjarah Indonesia, Tjetakan Ke Enam,
Perpustakan Perguruan, Kem. P.P & K, Djakarta,
1955.
Tamar Djaja, Pustaka Indonesia,
Bulan Bintang, Djakarta, 1965.
Vlekke, Bernard, H.M,Nusantara, Dewan Bahasa dan Pustaka
Kuala Lumpur, 1967.
Zakaria Ahmad, Drs., Sekitar Keradjaan Atjeh Dalam Th. 1520
– 1675, Monora, Medan, tak bertarikh.
Bahasa Inggeris
Atjeh, The Encyclopedia of Islam, New Edition, vol. 1, A-B,
edited by H.A.R. Gibb, et al., Luzac and Co., London, 1960.
Bastin, John and Roolvink, R.,, Malay and Indonesian
Studies, Presented to Sir R. Winstedt, Oxford
at the Claredon Press, 1964.
Hall, D.G.E., A History of S.E. Asia, 3rd Edition, Macmillan Student Editions, St.
Martin’s Press, London, 1970.
Harrison, Brian, South – East Asia, A Short History, 3rd
Edition, Macmillan, London,
1973.
Linehan, W., A History of Pahang, Reprint no. 2, M.B.R.A.S.
Reprints, Charles Grenier, Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, Malaysia, 1973.
Winstedt, R.O., A History of Johore (1365 – 1895 A.D),
JMBRAS, vol. x Part 3, Dec., 1932.
Winstedt, R.O., A History of Malaya, 3rd Edition, Marican
dan Sons (Malaysia) Ltd., Kuala Lumpur, 1968.
Winstedt, R.O., The Malays, A Cultural History, Routledge
and Kegan Paul, Ltd., London,
1961.
Winstedt, R.O., and R.J.Wilkinson, A History of Perak,
M.B.R.A.S. Reprint Number Three, The Malaysian Branch of the Royal Asiatic
Society, Percetakan Mas Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, 1974.
Nota Kaki
[1] Aceh Besar ialah Inti Kerajaan Aceh.
[2] Zakaria Ahmad, Sekitar Kerajaan Atjeh dalam tahun 1520 –
1675, Penerbit Monora, Medan 1972, hal.37.
[3] Melaka, sebuah kesultanan dan pusat perdagangan di
Semenanjung Tanah Melayu, telah jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511 M.
[4] Zakaria Ahmad, op. cit. hal. 39.
[5] Loc. Cit., hal. 39.
[6] Perang Salib ialah perang agama yang dilancarkan oleh
pihak Kristian Eropah ke atas umat Islam di Timur Tengah dari 1096 – 1293 M.
[7] Taman Djaya, Pustaka Indonesia,
Bulan Terang, Djakarta, 1945, hal.171.
[8] Buyong Adil, Sejarah Johor, Siri Sejarah Nusantara,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1971, hal. 20.
[9] Zakaria Ahmad, op.cit., hal. 40.
[10] Loc. Cit., hal. 40.
[11] R.O. Winstedt, A History of Johore (1365 – 1895 A – D
), JMBRAS, Vol. X, P Part 3, December 1932, hal. 19.
[12] Sebelum berlakunya pertempuran, Sultan Alauddin II dari
Johor telah memperisterikan Ratu Aru.
[13] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 40, D.G.E. Hall, A
History of South – East Asia, 3rd Edition, macmillan, St. Martin’s Press,
London, 1970, hal. 344.
[14] Nuru’ddin Ar- Raniri, Bustanu’s Salatin, Bab II, Fasal
13, disususn oleh Dr.T. Iskandar, Dewan Bahasa dan Pusataka, Kuala Lumpur,
1996, hal. 31.
[15] Buyong Adil, op. cit., hal. 23.
[16] Loc. cit., hal. 23, Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 44.
[17] Loc. cit., hal. 23.
[18] Raden Bahar juga dikenali sebagai Radin Bakir.
[19] Buyong Adil, op.cit., hal. 25.
[20] R.O. Winstedt and R.J. Wilkinson, A History of Perak,
no. 3, MBRAS, Percetakan Mas Sdn Bhd., Kuala Lumpur, 1974, hal. 19.
[21] Ibid., hal.26.
[22] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 45 dan Tamar Djaja, op.
cit., hal. 173.
[23] Ibid., hal. 45.
[24] Ibid., hal. 48.
[25] Menurut Bustanu’s Salatin, Sultan Alauddin Mansur Syah
adalah seorang yang amat saleh, muttaqin, adil dan tegas dalam melaksanakan
hokum syara’.
[26] Sultan ‘Ali Jalla Jalil II memerintah Johor dari 1580 –
1597 M.
[27] Buyong Adil, op. cit., hal. 30.
[28] Ibid., hal. 31.
[29] Ibid., hal. 31.
[30] R.O Winstedt, A History of Johore (1365 – 1895 A.D),
op. cit., hal. 23.
[31] Zakaria Ahmad, op. Cit., hal. 49.
[32] Ibid., hal. 48.
[33] Ibid., hal. 48.
[34] Ibid., hal. 49, 50 dan 51.
[35] Ibid., hal. 50.
[36] Ibid., hal. 51.
[37] Ibid., hal. 56.
[38] Ibid., hal. 53.
[39] Di dalam “ Al -Tarikh Salsilah Negeri Kedah”, karangan
Muhammad Hasan b.Dato’ Kerani Ashad, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1968, hal.
53, nota – kaki 3, disebutkan bahawa Iskandar Muda terkenal juga dengan
panggilan Darmawan, Perkasa Alam, Tun Pangkat dan sebagainya.
[40] Zakaria Ahmad, op.cit., hal. 63.
[41] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 65.
[42] Ibid., hal. 66.
[43] Ibid., hal. 66.
[44] Ibid., hal. 66.
[45] Ibid., hal. 66.
[46] Buyong Adil, op. cit., hal. 60 – 61.
[47] Zakaria Ahmad, op. Cit., hal. 66.
[48] Buyong Adil, op. cit., hal. 61.
[49] Ibid., hal. 61.
[50] Ibid., hal. 63.
[51] Buyong Adil, Sejarah Pahang, Siri Sejarah Nusantara,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1972, hal. 61.
[52] Buyong Adil, op. cit., hal. 66.
[53] Ibid., hal. 63.
[54] Ibid., hal. 64.
[55] Ibid., hal. 67.
[56] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 67 dan Taman Djaja, op.
cit., hal. 225.
[57] Raja Mughal akhirnya menjadi menantu Iskandar Muda dan
dinobatkan sebagai penggantinya, dengan mengambil gelaran Sultan Iskandar Thani
pada 1636 M.
[58] Buyong Adil,
Sejarah Pahang, op. cit., hal. 61.
[59] Richard Winstedt, The
Malays, A Cultury History, London,
1961, hal. 127.
[60] Raja Mohd. Affandi, Tokoh – tokoh Melayu Yang Agung
Dalam Sejarah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1974, hal. 81.
[61] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 67.
[62] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 75.
[63] Loc. Cit., hal. 75.
[64] R.O Winstedt and R.j Wilkinson, op. cit., hal. 20.
[65] Putera Iskandar Muda sendiri telah dikenakan hukum bunuh (rajam) kerana bersalah melakukan zina.
[66] Dada Meuraxa, Sejarah Kebudayaan Sumatera, Firma’
Hasmar’, Medan,
1974, hal. 144.
[67] Buyong Adil, Sejarah Pahang, op.. cit., hal. 64.
[68] Buyong Adil, Sejarah Johor, op. cit., hal. 69.
[69] Loc. Cit., hal. 69.
[70] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 79.
[71] Buyong Adil., Sejarah Pahang, op.cit., hal. 66.
[72] R.O Winstedt, A History of Johore (1365-1895 A.D),
op.cit., hal. 35.
[73] Zakaria Ahmad, op., hal. 79.
[74] Daerah Pokok ialah daerah – daerah yang meliputi Pidie,
Samudera, Pasai, Perlak dan lain – lainnya.
[75] A. Hasjmy, 59 Tahun Aceh Merdeka Di Bawah Pemerintahan Ratu, Bulan Bintang, Jakarta, 1977, hal. 95.
[76] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 81.
[77] Zakaria Ahmad, op. cit., hal. 81.
[78] Loc. Cit., hal. 81
[79] Loc. Cit., hal. 81
[80] Loc. Cit., hal. 81 & 82.
[81] Loc. Cit., hal. 81
[82] Loc. Cit., hal. 81 & 82.
[83] Loc. Cit., hal. 82.
[84] Loc. Cit., hal. 82.
[85] Loc. Cit., hal. 82.
[86] Loc. Cit., hal. 82.
[87] Loc. Cit., hal. 82.
[88] Loc. Cit., hal. 82.
[89] A. HAsjmy, op. cit., hal. 130.
[90] A. HAsjmy, op. cit., hal. 44.
[91] Raja Mohd. Affandi, op. cit, hal. 82.
[92] Nuru’ddin Ar – Raniri, op. cit., hal. 44 dan 45.
[93] Raja Mohd. Affandi, op. cit, hal. 82.
[94] D.G.E. Hall, op. cit., hal. 241
[95] Buyong Adil, Sejarah Pahang, op. cit., hal. 61.
[96] Raja Mohd. Affandi, op. cit., hal. 82.
[97] Loc. cit., hal. 82.
[98] Buyong Adil, Sejarah Perak, Siri Sejarah Nusantara,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, hal. 15.
[99] Zakaria Ahmad, op., cit., hal. 107.
[100] R.O Winstedt and R.J Wilkinson, op. cit., hal. 145.
[101] Loc. cit., hal. 45.
[102] Ibid., hal. 23.
[103] Loc. cit., hal. 23.
[104] Loc. cit., hal. 23.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan